{"id":43,"date":"2016-05-09T10:22:29","date_gmt":"2016-05-09T10:22:29","guid":{"rendered":"http:\/\/www.travinorr.se\/?page_id=43"},"modified":"2020-09-01T09:49:37","modified_gmt":"2020-09-01T09:49:37","slug":"umaker-travbana","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.travinorr.se\/umaker-travbana\/","title":{"rendered":"Um\u00e5ker travbana"},"content":{"rendered":"
\n

\"Um\u00e5kerTravbanan i Ume\u00e5 har f\u00e5tt namnet Um\u00e5ker. Banan ligger en halvmil utanf\u00f6r Ume\u00e5 i sydv\u00e4stlig riktning. \u00c4ven denna travbana har sitt ursprung under 1940-talet. D\u00e5 ovalen byggdes fick den ett upplopp p\u00e5 otroliga 211 meter, vilket gjorde att m\u00e5nga h\u00e4star fick en m\u00f6jlighet att springa i kapp den ledande h\u00e4sten. \u00c5r 2009 byggdes banan om och upploppet kortades ner till 183 meter. P\u00e5 Um\u00e5ker har man ingen stallbacksv\u00e4xel utan utfarten till stallbacken ligger efter sista kurvan f\u00f6re upploppet. Det kan vara \u00f6desdigert f\u00f6r en tr\u00f6tt h\u00e4st som ist\u00e4llet f\u00f6r att jaga och ligga p\u00e5 topp l\u00e4ngtar hem och tappar koncentrationen. Vintertid brukar vara vilotid f\u00f6r travsporten men inte p\u00e5 Um\u00e5ker, d\u00e4r t\u00e4vlas det \u00e5ret om. Delvis p\u00e5 grund av detta fick man m\u00f6jlighet att bygga om banan f\u00f6r att g\u00f6ra den mer l\u00e4mpad f\u00f6r TV. D\u00e5 banan lades om 2009 d\u00e5 bland annat upploppet kortades fick banan \u00e4ven ett nytt underlag som skulle fungera optimalt \u00e5ret om och skapa b\u00e4ttre m\u00f6jligheter f\u00f6r travsporten i Norrland. D\u00e5 Um\u00e5ker \u00e4r en stor travbana med m\u00e5nga lopp \u00e5ret om finns d\u00e4r ett antal A-tr\u00e4nare, liksom det g\u00f6r p\u00e5 andra stora travbanor runt om i landet. P\u00e5 banan har bland annat Jan Norberg, Krister S\u00f6derholm och Mats Bucht huserat. Deras h\u00e4star har en fin meritlista och brukar bjuda p\u00e5 utdelning vid spel p\u00e5 Um\u00e5ker. P\u00e5 samma s\u00e4tt som d\u00e5 travet k\u00f6rs i Boden<\/a> kommer det g\u00e4ster fr\u00e5n v\u00e5rt \u00f6stra grannland till Um\u00e5kers trav. Det \u00e4r en kort resa med f\u00e4rja \u00f6ver Bottenviken och de svenska prissummorna lockar v\u00e5ra finska v\u00e4nner d\u00e5 de \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n i deras hemland. Dock brukar inte de finska kollegorna lyckas s\u00e5 bra som de s\u00e4kert hoppats p\u00e5. Svenskt trav st\u00e5r sig n\u00e4mligen mycket bra mot finskt trav och faktiskt mot det mesta i Europa. Stora lopp<\/a> \u00e4r Guldbj\u00f6rken som k\u00f6rs i maj och UMIA-m\u00e4staren i oktober samt finalerna i Norrlands elitserie i november.<\/p>\n

Hitta till travbanan:<\/h2>\n

Vid trafikplats Teg p\u00e5 E4 strax s\u00f6der om Ume\u00e4lven s\u00f6ker man sig v\u00e4sterut p\u00e5 B\u00f6lev\u00e4gen. Se skyltning mot Um\u00e5ker. Telefon: 090-10 07 50<\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Travbanan i Ume\u00e5 har f\u00e5tt namnet Um\u00e5ker. Banan ligger en halvmil utanf\u00f6r Ume\u00e5 i sydv\u00e4stlig riktning. \u00c4ven denna travbana har sitt ursprung under 1940-talet. D\u00e5 ovalen byggdes fick den ett upplopp p\u00e5 otroliga 211 meter, vilket gjorde att m\u00e5nga h\u00e4star fick en m\u00f6jlighet att springa i kapp den ledande h\u00e4sten. \u00c5r 2009 byggdes banan om …<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":165,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/43"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=43"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/43\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":166,"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/43\/revisions\/166"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/165"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=43"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=43"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.travinorr.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=43"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}